Neuropsykologisk utredning
Många ungdomar har idag ofta svårigheter i sina relationer, i sin skolgång och/eller i sitt psykiska mående. För att få en bättre förståelse och tydligare bild av de bidragande faktorerna till problemen inom dessa tre områden så behövs det ofta en samlad och djupgående utredning. En sådan utredning är aktuell först när svårigheter pågått i minst sex månader sammanhängande och under ett år sammanlagt i ungdomens liv. Förhoppningen är att utredningen skall bidra till och bana väg för en god utvecklingsmöjlighet för ungdomen.
I utredningen som sammanställs ingår olika delar där ett flertal relevanta tester och skattningsskalor som både ungdomen, vårdnadshavare och, om möjligt, lärare fyller i så som:
- SDQ Sve
- DIVA 2.0
- RAADS-14
- Screen, 5-15
- Nordiskt formulär för utredning av barns utveckling och beteende
- Beck ungdomsskalor
- AQ
I underlaget ingår också granskning av alla eventuella tidigare journalhandlingar och utredningar. Det är också nödvändig att få information om tidigare vidtagna åtgärder och dess resultat från socialtjänsten och/eller hälso- och sjukvården.
En viktig del av utredningen har syfte att kartlägga ungdomens betydelsefulla relationer och dess kvalitéer, skolgång, drogberoende, kriminalitet och generell funktionsnivå genom livet.
En annan del av utredningen, som leds av ansvarig psykolog, syftar till att göra en bedömning av ungdomens psykiska hälsa. Syftet är att beskriva svårigheterna med psykologiska och/eller psykiatriska termer och diagnoser. Vid minst sex tillfällen träffar psykologen ungdomen. Psykologen träffar därutöver även vårdnadshavare och andra viktiga vuxna för att samla in information om ungdomens mående, relationer och svårigheter under ungdomens liv.
Behandlingsenheten samverkar med en utav Humanas psykiater som tar del av de färdigställda områdena och gör själv en medicinsk bedömning. Utredningens resultat skrivs i ett utlåtande och undertecknads av psykolog och psykiater.
Av utredningsresultatet kommer det att framgå hur det går att förstå ungdomens svårigheter utifrån ett kliniskt perspektiv. Utredningen kommer också att klargöra om det går att förklara ungdomens svårigheter med någon neuropsykiatrisk diagnostik, ett annat tillstånd eller diagnos enligt DSM-V.
Utredningen kommer också ge förslag till konkreta åtgärder i olika avseenden. Det kan nämnas vad som kan göras för ungdomens psykiska ohälsa och vilken skolform som kan vara lämplig.
Utredningen ger även en prognos om framtida framgångar och svårigheter och framgångar man kan förvänta sig samt vad som kan komma att behöva fokuseras på.
Efter utredningens avslut görs också två uppföljningar. Den första efter tre månader för att bemöta ungdomens allmänna frågor och funderingar kring utredningen. Den andra efter sex månader för att vara behjälplig i olika frågor utifrån utredningsresultat.
Utredningen som görs på Tiangruppen är av mer omfattande karaktär. Det krävs mellan 10-15 samtalstillfällen med alla berörda parter i ungdomens liv och minst sex till åtta av dessa är avsedda för individuella samtal med ungdomen själv. Utredningen görs under en 2-3 månaders period för att följa ungdomens mående över längre tid.
WISC/WAIS – ”Wechsler Intelligence Scale for Children”/”Wechsler Adult Intelligence Scale”.
Utvecklings- och begåvningstest för barn/vuxna.
- 2-3 besök för genomförande av testbatteriet (13 deltester)
- En session för återkoppling
- Sedvanligt utlåtande med begåvningsprofil och ev. hjälpbehov
ERASOR – “Estimate of Risk of Adolescent Sexual Offense Recidivism”.
Risk- och behovsutredning för unga som agerar ut sexuellt 12-18 år.
- ”Adolesent Sexual Abuse Profile” (ASAP) – personlighetsdrag, syn på sig själv och sin omgivning
- ”How I think” – kognitiva förvrängningar
- Intervju med nätverk som skola, familj, släktingar etc
- Genomgång av material från socialtjänst, skola, domar, polisförhör
- Muntlig genomgång av resultat med klient och involverade parter
- Formellt utlåtande med risk för återfall och behandlingsbehov